ma-vr 7:30 -17:00 +31 (0)78 673 1390 mail@warendorp.nl
Nederlands

Geschiedenis

Houten boerenwagens voor achter paarden In 1754 vestigt wagenmaker Van Warendorp zich aan de Zuid Voorstraat te 's-Gravendeel. Hij houdt zich bezig met het maken van houten boerenwagens voor achter paarden. De wagenmakerij gaat steeds over van vader op zoon.

Als in 1825 een groot deel van het centrum van ’s-Gravendeel afbrandt, verliest de familie Van Warendorp zowel haar woonhuis als de wagenmakerij. Spoedig na deze verwoestende brand worden een nieuwe werkplaats en woonhuis gebouwd, zodat de wagenmakerij kan worden voortgezet. Het toen gebouwde woonhuis is nog steeds in gebruik als kantoor en garage.

Vrachtwagen Als in de jaren twintig van de vorige eeuw de eerste vrachtwagens op de wegen verschijnen worden hiervoor ook houten laadbakken gemaakt. In 1948 wordt het bedrijf uitgebreid met een nieuwe werkplaats achter de bestaande werkplaats, deze is nog steeds in gebruik. De houten boerenwagen heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de ijzeren bandenwagen, welke vaak op onderstellen van Amerikaanse legervoertuigen worden gemaakt.

De houten laadbak wordt vervangen door de ijzeren laadbak met houten vloer. In deze tijd worden ook veel cabines en laad-of kipbakken op zogenaamde ‘dump’ GMC’s van het Amerikaanse leger gemaakt.

Ook begint ons bedrijf in deze tijd met het fabriceren van landbouwslepen, ook wel pennenslepen genoemd. Na de watersnood van 1953 is er veel grondwerk voor herstel en verzwaring van dijken en waterwegen. In opdracht van enkele aannemers uit de buurt, van wie de draglines steeds wegzakte in de modder, worden de eerste vurenhouten draglineschotten gemaakt. Dit blijkt een groot succes en al snel wordt de fabricage van draglineschotten een belangrijke activiteit.

Pennenslepen Het opbouwen van GMC’s en bandenwagens gaat door tot begin jaren 60. Door het groeiende vrachtvervoer worden ook veel laadbakken op vrachtwagens gemaakt, zodat de werkzaamheden nu bestaan uit carrosseriebouw en fabricage van draglineschotten en landbouwslepen. In 1963 wordt de huidige werkplaats in gebruik genomen en is er volop ruimte voor de fabricage van draglineschotten. De carrosseriebouw en landbouwslepen blijven in de werkplaats uit 1948. In 1966 wordt de werkplaats die is gebouwd na de brand van 1825 gesloopt om plaats te maken voor een nieuw woonhuis.

In 1986 wordt onze houtopslag in de Rijkestraat, gelegen achter de Zuid Voorstraat, in gebruik genomen. Door deze uitbreiding kunnen wij het steeds meer toegepaste hardhout voor draglineschotten in grotere hoeveelheden opslaan. In de jaren tachtig worden de carrosseriebouw en landbouwslepen steeds minder belangrijk en in de jaren negentig wordt met deze activiteiten gestopt.

Momenteel richt ons bedrijf zich volledig op de fabricage van hardhouten draglineschotten met stalen omranding. Zoals u in deze geschiedenis heeft kunnen lezen zijn door de jaren heen vele werkzaamheden verricht door ons bedrijf, dat steeds is overgegaan van vader op zoon. Momenteel is de leiding in handen van Jan van Warendorp (1970). Het bijzondere is dat ons bedrijf al meer dan 260 jaar op dezelfde locatie in het centrum van ’s-Gravendeel is gevestigd en nog steeds een kleinschalig familiebedrijf is.